
 | Trainee-retning: |
|
Salg/marketing
|
 | Funktionsområde: |
|
|
1.05.98 - 31.08.98 |
 | Udstationering i Sunrise Communications AG, Schweiz |
Marketing Communications under Vincenzo Travaglione i det schweiziske selskab som Tele
Danmark har andel i.
Opgaverne bestod primært i traditionelle markedsføringsaktiviteter (assistent i
forbindelse med gennemførelse af events o. lign.). Sunrises' tilstedeværelse på såvel
intra- som internet samt tekst-tv var en del af disse opgaver, som jeg blev betroet som
følge af min erfaring fra tidligere turnussteder.
Jeg blev dog også betroet opgaven at opbygge et konkurrentovervågnings-system for
Sunrise. Derudover stod jeg for planlægningen af 4 fokusgrupper (dybdeinterviews) med
aktuelle og potentielle kunder.
Min sidste større opgave blev at systematisere input og output fra
kundetilfredshedsundersøgelserne. Værktøjerne var Excel og Visual Basic, og resultatet
blev et Form-baseret input, som gennem anvendelsen af macro'er gav et skræddersyet output
i form af Pivot-tabeller og grafer.
Jeg fik derudover trænet både tysk og engelsk samt de kulturelle forskelle, som trods
alt eksisterer mellem danskere og schweizere.
|
1.09.97 - 30.04.98 |
 | AMO/PMPM |
Markedsovervågning i Tele Danmark Mobil/Privat under Karin Inger Jørgensen/Michael
Pålsson.
Min turnusperiode indledtes med et ophold i forhandler- og kundeservice, som servicerer
hhv. forhandlere og private kunder. Ligeledes var jeg på storkunde- og forhandlerbesøg,
hvilket gav mig en god indledning til mobilverdenen samt input til hvilke parametre, der
konkurreres på. Dette blev suppleret af en række kurser i mobilprodukter og -kunder.
Min første opgave var en analyse af Tele Danmarks Mobils takster holdt op imod
konkurrenterne. Analysen gav input til reklameafdelingens udformning af kampagner og
afslørede bl.a., hvorledes samtalestrukturen er bestemmende for hvilket selskab, der er
det billigste. Ligeledes har sammenligningerne været brugt i pressemeddelelser fra vores
informationsafdeling.
Jeg deltog desuden i redigeringen og udgivelsen af et nyhedsbrev, som blev læst
overalt i Tele Danmark Mobil. Løbende kontakt til konkurrenter og interne kilder var i
denne forbindelse nødvendigt. Senest arbejdede jeg med at lægge informationen ud på
vores intranet, således at alle i koncernen havde adgang til informationerne.
|
1.04.97 - 31.08.97 |
 | TEBNG |
Telebutikken i Nørregade under Søren Kronholm.
Meningen var at få et input til, hvorledes Tele Danmark driver detailhandel. Jeg
deltog på lige fod med de øvrige ansatte, dvs. ekspedition af kunder og after sales
service, udarbejdelse og vedligeholdelse af POS-materiale, lagerstyring samt
vedligeholdelse af kunder i Columbus. Min tætte kontakt til ansatte og kunder gjorde, at
jeg udarbejdede en rapport vedrørende forholdene i telebutikken set fra en kundes
synspunkt. Rapporten indeholdt ligeledes forslag til forbedringer af service, indretning,
promotion samt lagerstyring.
|
1.09.96 - 31.03.97 |
 | RKMS |
Region København Erhvervssalg under Jesper Pedersen.
Jeg startede med en turnus rundt til regionens interne interessenter, hvor jeg fik
indblik i de logistikmæssige aspekter ved en salgsfunktion (indkøb/lager). Derudover
blev jeg sat ind i de salgsfunktioner, som afdelingen råder over: Telemarketing, Tele
Account Management samt konsulentstyrken, hvor jeg deltog i kundebesøg. Sidst men ikke
mindst fik jeg indblik i fakturering samt service over for kunderne. I den forbindelse var
jeg med flere teknikere på opgaver hos regionens kunder.
Herefter fik jeg til opgave at relancere afdelingens hot-line funktion, Miss Hotti. En
person sad med ansvaret for at samle købssignaler op, som teknikere, salgsmedarbejdere og
øvrige medarbejdere samler op "ude i marken". Disse signaler behandledes
herefter som reelle købssignaler, som salgsstyrken fulgte op på. Min opgave bestod i at
skabe opmærksomhed omkring funktionen gennem foredrag, artikler, konkurrencer, gimmicks
m.v.
Sidste store opgave bestod i at arrangere såkaldte "gå-hjem-møder" for
regionens kunder. Kunderne skulle inviteres til foredrag omkring Alcatel-PABC'ere samt
relaterede produkter. Der var tale om en ren salgsaktivitet. Arbejdet i den forbindelse
bestod i at få inviteret den rigtige målgruppe (gennem bl.a. telemarketing),
sponsorering af aktiviteten samt koordination mellem samtlige involverede.
|
1.01.96 - 31.08.96 |
 | PF |
Privatkundeområdet (Forretningsudvikling) under Michael Pålsson. Opgaverne bestod
først og fremmest i at præsentere den nye afdeling overfor interessenterne (Regioner og
PM'ere).
Herefter deltog jeg i dialogmarkedsføringsprojektet i privat. Projektet havde til
formål at komme tættere på kunden (private og mindre erhvervsdrivende) gennem opbygning
af en detaljeret database (datavarehus) baseret på taksttelegrammer. Målet var, at man
for fremtiden kun ville tilbyde kunder produkter/tjenester, som de vitterligt havde brug
for (personalebladet Aspekt nr. 8/1996, s. 9). Lignende projekter kørte i både Erhverv
og Mobil.
Mine opgaver i projektet har været dels projektstyring og administration dels
deltagelse i kampagnegruppen, som stod for bureaukontakten samt udsendelse af mail's.
Derudover udførte jeg en del ad hoc analyser rekvireret af primært PM'erne i Privat.
F.eks. sad jeg med en opgave vedrørende analyse af udenlandske telebutikker, men jeg har
også beskæftiget mig med danske internet-udbydere og en norsk hvidevarekæde (Elkjøp),
som nu har etableret sig i Danmark under navnet El-Giganten. Endvidere var jeg involveret
i en del administrative opgaver (bl.a. redaktion af PF's nyhedsbrev).
|
1.09.95 - 31.12.95 |
 | DSP |
Privatkundeområdet under Jørgen Kæraa Rasmussen (Mogens Breum). Opgaverne
koncentrerede sig primært omkring en segmentering af mindre erhvervsdrivende på
landsplan således, at der kunne foretages en mere målrettet salgsindsats overfor disse.
Derudover beskæftigede jeg mig med en del analyser af Gallupdata, og satte mig i den
forbindelse ind i Dansk Livsstil og Holdning (livsstilssegmentering).
Det sidste, jeg nåede at beskæftige mig med, var SMART-analyser på Telebutikkerne,
hvor der skulle sættes nye servicemål på udvalgte områder. |

|